Det är sannolikt att oavsett vilket intresse du har, så finns det en blogg om det. Bloggar har blivit en del av vår populärkultur och får större inflytande för varje dag som går. Framför allt en typ av bloggar har blivit särskilt framgångsrika: modebloggarna.
Modebloggar har blivit en viktig kanal för modehusen, och bloggare sitter numera ofta på första raden på de stora, internationella modevisningarna, vilket tidigare var förbehållet en liten, exklusiv skara. Modebloggarna har fördelen att de redan innan modevisningen är slut kan lägga upp bilder och recensera plaggen, vilket tar de traditionella modetidningarna ett par månader att göra. De är inte heller beroende av annonsörer, och kan vara mer uppriktiga och subjektiva. De skriver också mer personligt, vilket Elin Kling, modebloggare, tror att läsare eftersöker idag. Läs mer om detta på expressen. Många följer en eller flera favoritbloggare som de kan relatera till och som de gillar, och blir ofta intresserade av att köpa de plagg eller accessoarer som visas på bloggen. På Shopello.se hittar man de största webbutikerna samlade på en och samma plats. Enligt en av systrarna Elvstedt, som har klädmärket Minimarket, kan ”bloggfavoriter” helt sälja slut.
En av dessa inflytelserika modebloggare är Sofi Fahrman. Hon driver för närvarande bloggen Sofi’s Snapshots, men också modetidningen Sofis mode och hemsidan theyouway.com, samt tv-programmet Stylisterna tillsammans med sin syster. Hon har också skrivit flera böcker i genren chick-lit och varit programledare för den svenska upplagan av designerprogrammet Project runway. Hon började sin karriär som modejournalist på svenska Elle, men gick sedan över till Aftonbladet, där hon är moderedaktör. Läs mer om Sofi Fahrman på sofifahrman.com
En annan framgångsrik bloggare är Kenza Zouiten, vars blogg ”Kenzas” har ungefär en halv miljon unika besökare varje vecka. Hon är 22 år gammal, men har hunnit med mycket. Hon har bland annat skapat ett eget märke, IvyRevel, där hon själv designar kläder. Hon har även designat skor, kläder och smycken för ett antal andra märken. Hon har haft flera modelluppdrag, och arbetar för agenturen Elite Model Management. Efter att ha spelat in en låt med artisten Darin, i samband med ett av flera programledaruppdrag hon haft, blev hon erbjuden ett skivkontrakt med Universal. Hennes blogg, som är grunden för hennes framgång, har tilldelats flera utmärkelser, som ”Årets bästa blogg”, ”Årets modeblogg”, ”Årets internationella blogg” och ”Årets personliga blogg”. Läs mer på wikipedia.
Liknande utmärkelser har även tilldelats Angelica Blicks blogg. Till exempel har hon tilldelats ”Årets blogg”, ”Årets internationella blogg” och ”Årets bäst festklädda”. Hon har även designat en kollektion för en klädbutik på nätet, och planerar ytterligare en.
Vissa motreaktioner börjar synas i modebranschen mot modebloggarnas inflytande, men än så länge är de en stor maktfaktor att räkna med.