När vi tar en närmare titt har kända bloggar några saker gemensamt. De levererar kvalitet och har en röd tråd genom bloggen. Ofta följer vi en persons liv i bloggen och hur det utvecklas. De större bloggarna kan ha flera tusen läsare varje dag och det gör att det nästan blir som att vi följer ett tv-program som Big Brother. Skillnaden är såklart att bloggaren väljer vilken del av livet den vill lägga ut.

Personligt och något de står för

Bloggarna får ofta betalt genom sponsring eller reklam på deras sida. Även om det är en del i att tjäna pengar på bloggen är det få av bloggarna som lägger upp reklam från ett företag de inte står för. Företag riktar ofta in sig på en blogg som har samma inriktning som varorna de säljer, exempelvis hittar vi företag som Beautystore hos en skönhetsbloggare och inte på en blogg om hästar. Inläggen är ofta personliga och vi känner igen oss i upplägget på inläggen. Förr var det populärt att blogga flera gånger om dagen, men idag har det gått över till att mer vara längre blogginlägg som kommer mer sällan. För några år sedan gick det att läsa att en stor blogg behövde uppdateras ungefär tre gånger om dagen. Idag har det förändrats i och med att sociala media har blivit större där snabb och kort information ofta delas.

Kvalitativa inlägg

De inlägg som kända bloggare gör är ofta väl genomtänkta och håller bra kvalitet. Många läsare stör sig om det är dåligt språk i texten eller stavfel. Det här är viktigt och för den som vill göra en större blogg är det bra att se över de inlägg som läggs ut och verkligen leverera kvalitet. Texten är givetvis viktigt och genom att göra bra underrubriker får läsarna bättre översikt över inläggen.

En annan del av inläggen som är viktig är bilderna. Många större bloggar har idag bilder som mer liknar professionella bilder. Det är sällan en stor blogg har mobilbilder, även om det förekommer en del vid speciella tillfällen som visas upp.

Sociala medier och Youtube

Utvecklingen har idag gått mot att många bloggare även har kontot på sociala medier som Instagram och Youtube. Instagram-kontot används ofta för att skriva om de nya inläggen på bloggen eller göra korta snabba uppdatering om vad som har hänt under dagen. En kort beskrivning av det blogginlägg som gjorts kan presenteras genom Instagram och länkas från kontot vilket gör det lättare för läsarna. Youtube-konton har de senaste åren kommit att bli en del av de flesta bloggarna. Bloggarna kan berätta om olika ämnen mer personligt och gör att de kan möta sina läsare på ett helt annat sätt än bara genom att skriva text på skärmen.